Fotboll – Sveriges mest populära sport

I Sverige, och över hela världen, finns det många olika sporter att utöva. Några sporter är mer okända, och nya sporter tillkommer. I Sverige är fotbollen den sport som är mest populär, den idrott som flest människor i landet utövar. Vad som gör sporten så populär kan det finnas olika anledningar till, men att det är en sport som är populär världen över råder det ingen tvekan om.

Fotboll i Sverige

Hur många som spelar fotboll i landet är svårt att säga. Det sägs vara ungefär en miljon fotbollsspelare. Det är dock omöjligt att säga exakt hur många spelare det är, då det finns på så många olika nivåer. En del av spelarna spelar fotboll på fritiden, och inte i något registrerat lag. Därför är det naturligtvis många spelare som faller utanför radarn.

Hur många fotbollsspelare som spelar i lag är desto lättare att göra beräkningar på. Lag som vill vara med i olika seriespel behöver vara registrerade. Dessa lag går att räkna, och även hur många som är registrerade i laget. Långt ifrån alla vill dock ha ett så pass seriöst spel, många vill ha det mer fritt och kunna lägga upp matcher på eget sätt.

Fotboll på olika nivåer

Fotboll är en sport många vet vad det är redan från tidig ålder. I skolan spelar många fotboll, några har klasslag. Beroende på vilken klubb, är det möjligt att spela fotboll från en väldigt tidig ålder. Klubbarna har ofta olika nivåer när barnen kommer upp i mellanstadieåldern. Från tonåren är det sen vanligt att bli uppdelade i nivålag, där alla får spela med likasinnade.

Alla klubbar har olika regler, både vad gäller barn och vuxna. Det viktiga är dock att hela tiden se till spelaren, vad denne mår bäst av. Om det sedan är på en elitnivå, eller en lägre nivå, bör inte spela någon roll. Sport ska vara roligt att utöva, då det ger många fördelar för varje enskild utövare.